Rok wydania: 2016 |
Prawidłowo funkcjonujący system transportowy warunkuje rozwój usług transportowych, a te z kolei stanowią jeden z czynników rozwoju społeczno-gospodarczego. Taki zestaw naczyń połączonych jest trzonem funkcjonowania sektora transportu. Analiza funkcjonowania i ewolucji współczesnego systemu transportowego znalazła odzwierciedlenie w prezentowanych w niniejszym zeszycie artykułach naukowych. Stanowią one źródło informacji na temat podejmowanych w Polsce i całej Europie przedsięwzięć służących rozwojowi transportu. Autorzy przedstawiają zagadnienia dotyczące funkcjonowania i rozwoju poszczególnych gałęzi transportu, jak również pochylają się na problemem finansowania inwestycji oraz uwarunkowaniami innowacyjności systemu transportowego. Światowy, europejski, polski system transportowy zmienia się. Ewolucja dokonuje się w następstwie postępu technicznego, ale także dzięki rozwojowi myśli naukowej. W publikacji tej podjęto próbę syntetycznej charakterystyki dorobku polskiej szkoły ekonomiki transportu. Okazją do takiej oceny stał się, obchodzony w 2016 roku, jubileusz 110-lecia SGH w Warszawie oraz 70-lecia wyższego szkolnictwa ekonomicznego w Szczecinie. Zaprezentowano dorobek w zakresie ekonomiki transportu szkoły radomskiej, śląskiej, sopockiej, szczecińskiej oraz warszawskiej. Zgromadzone artykuły podzielono na dwie części: pierwsza prezentuje dorobek polskiej szkoły ekonomiki transportu, druga – badania nad systemem transportowym. Mamy nadzieję, że przedstawione w artykułach problemy, zagadnienia i wyniki badań naukowych poświęconych funkcjonowaniu i ewolucji systemu transportowego staną się przesłanką do kontynuacji dyskusji teoretycznej i prowadzenia dalszych badań naukowych.
Redaktor czasopisma
Elżbieta Załoga
# | Tytuł | Liczba stron | Autorzy | Akcje |
---|---|---|---|---|
1. |
Rozwój warszawskiej szkoły ekonomiki transportu z perspektywy 110-lecia SGH w Warszawie |
8 (9-16) | Elżbieta Marciszewska, Izabela Bergel | Więcej |
2. |
Katowicka szkoła ekonomiki transportu - profil naukowo-badawczy i dydaktyczny |
9 (17-25) | Maria Michałowska | Więcej |
3. |
Wkład radomskiego ośrodka akademickiego w rozwój ekonomiki transportu |
9 (27-35) | Anna Mężyk, Stanisława Zamkowska | Więcej |
4. |
Kierunki badań i kształcenia w zakresie myśli ekonomicznej transportu |
12 (37-48) | Wojciech Paprocki | Więcej |
5. |
Sopocka szkoła ekonomiki transportu |
8 (49-56) | Krystyna Wojewódzka-Król | Więcej |
6. |
Twórcy szczecińskiej szkoły ekonomiki transportu (dorobek 70-lecia) |
13 (57-69) | Elżbieta Załoga | Więcej |
7. |
Wydatki na badania i rozwój w transporcie europejskim w świetle polityki innowacyjności UE |
16 (73-88) | Monika Bąk | Więcej |
8. |
Prognozowanie trendów rozwoju rynku w Polsce na podstawie danych z preselekcyjnych stacji ważenia pojazdów w ruchu |
8 (89-96) | Dawid Brudny, Stanisław Krawiec | Więcej |
9. |
Fundusze infrastrukturalne na rynku inwestycji transportowych |
10 (97-106) | Krystyna Brzozowska | Więcej |
10. |
Pomiar energochłonności infrastruktury drogowej - koncepcja i założenia metodyczne |
10 (107-116) | Izabela Dembińska | Więcej |
11. |
Global navigation satellite systems applications in different modes of transport(Wykorzystanie globalnych nawigacyjnych systemów satelitarnych w różnych gałęziach transportu) |
9 (117-125) | Jacek Januszewski | Więcej |
12. |
The cloud computing technology for future digital transport in Europe(Technologia chmury obliczeniowej dla przyszłego cyfrowego transportu w Europie) |
8 (127-134) | Jolanta Joszczuk-Januszewska | Więcej |
13. |
The impact of diversification of regional economic conditions on the economic efficiency of intermodal transport in Europe(Wpływ zróżnicowania regionalnych uwarunkowań gospodarczych na efektywność ekonomiczną transportu intermodalnego w Europie) |
10 (135-144) | Dariusz Milewski, Bogusz Wiśnicki | Więcej |
14. |
Analiza znaczenia portów morskich i zintegrowanych centrów logistycznych w zarządzaniu procesami w transporcie intermodalnym i kombinowanym |
10 (145-154) | Andrzej Montwiłł, Andrzej Montwiłł | Więcej |
15. |
Transport i gospodarka morska w inteligentnych specjalizacjach jako czynnik poprawy konkurencyjności regionów w Polsce |
11 (155-165) | Barbara Pawłowska, Aleksandra Koźlak | Więcej |
16. |
„Lekka Kolej Towarowa ” jako innowacyjny system wspomagający realizację przewozów towarowych na obszarach aglomeracyjnych |
10 (167-176) | Krystian Pietrzak | Więcej |
17. |
Rozbudowa infrastruktury polskich portów morskich jako warunek rozwoju przewozów intermodalnych w ramach korytarzy sieci bazowej TEN-T |
8 (177-184) | Dorota Raben | Więcej |
18. |
Koszt nabycia praw do nieruchomości w procesie realizacji inwestycji drogowych |
11 (185-195) | Maria Trojanek, Izabela Rącka | Więcej |
19. |
Assessment of utilization of regions’ transport capacity by the DEA method of determining relative efficiency(Ocena wykorzystania potencjału transportowego regionów z zastosowaniem metody badania efektywności względnej DEA) |
11 (197-207) | Bogusz Wiśnicki, Jarosław Duda | Więcej |
20. |
Dolna Wisła w świetle współczesnych problemów rozwoju społeczno - gospodarczego Polski |
10 (209-218) | Krystyna Wojewódzka-Król | Więcej |
21. |
Logistics centres of eastern Poland in the Pan-European transport corridor no. 2(Centra logistyczne Polski Wschodniej w II Paneuropejskim Korytarzu Transportowym) |
10 (219-228) | Bartosz Zakrzewski | Więcej |