Year: | 2022 |
Field: | Field of Social Sciences |
Discipline: | pedagogy |
# | Title | Page range | Authors | Actions |
---|---|---|---|---|
* |
Spis treści(Table of contents) |
4 (5-8) | --- | More |
* |
Wstęp |
4 (9-12) | --- | More |
1. |
Postulaty na pograniczu |
7 (15-21) | Flavia Stara | More |
2. |
Komu uniwersytet? Komu? Prowincjonalność, peryferyjność i rubieże |
14 (23-36) | Anna Gomóła | More |
3. |
O nieostrości dychotomii rubież–centrum na przykładzie wybranych uniwersytetów |
12 (37-48) | Paulina Wężniejewska, Tomasz Leś, Jacek Moroz | More |
4. |
Samotny uniwersytet – jak uniwersytety mogą być razem w swojej samotności |
6 (49-54) | Julian Stern | More |
5. |
Narodziny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i pierwsze przymiarki podsumowania działalności uczelni |
18 (57-74) | Józef Górniewicz | More |
6. |
Uniwersytet w Białymstoku jako uczelnia wiodąca i symbol wspólnoty wschodniego pogranicza |
15 (75-89) | Elwira Jolanta Kryńska | More |
7. |
Przemiany społeczno-ekonomiczno-kulturowe czynnikami warunkującymi powstanie i rozwój Uniwersytetu Rzeszowskiego na początku XXI wieku |
15 (91-105) | Ewa Barnaś-Baran, Elżbieta Dolata | More |
8. |
Od Wyższej Szkoły Nauczycielskiej do Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – droga kieleckiego środowiska naukowego do uniwersytetu klasycznego |
19 (107-125) | Małgorzata Stawiak-Ososińska, Adam Massalski | More |
9. |
Droga do powstania Uniwersytetu Opolskiego |
10 (127-136) | Eleonora Sapia-Drewniak | More |
10. |
Uniwersytet Wrocławski jako spadkobierca lwowskiej nauki i kultury (1945–1952) |
8 (137-144) | Barbara Jędrychowska | More |
11. |
Nadgraniczność a kształtowanie się i funkcjonowanie zielonogórskiego środowiska naukowego |
11 (145-155) | Dariusz Dolański | More |
12. |
Historyczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania powstania Uniwersytetu Szczecińskiego |
16 (157-172) | Joanna Król | More |
13. |
Działalność naukowa i artystyczna uniwersytetów na rubieżach (analiza na podstawie danych z Systemu RAD-on) |
22 (175-196) | Alicja Korzeniecka-Bondar, Maria Czerepaniak-Walczak, Ewa Bochno | More |
14. |
Absolwenci uniwersytetu na rubieżach na rynku pracy |
14 (197-210) | Anna Murawska, Piotr Walkowiak | More |
15. |
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej studentów uczestniczących w polsko-niemieckim projekcie współpracy transgranicznej |
9 (213-221) | Hubert Kupiec | More |
16. |
Transgraniczna współpraca studentów w rozwijaniu ich kompetencji społecznych |
11 (223-233) | Monika Zięciak | More |
* |
Introduction |
4 (235-238) | --- | More |
17. |
The claims in the frontier |
7 (241-247) | Flavia Stara | More |
18. |
To whom the university? For whom? Provinciality, peripherality and the frontiers |
14 (249-262) | Anna Gomóła | More |
19. |
On the vagueness of the frontier–centre dichotomy in selected universities |
12 (263-274) | Paulina Wężniejewska, Tomasz Leś, Jacek Moroz | More |
20. |
Beyond the lonely university – how universities can be alone together |
6 (275-280) | Julian Stern | More |
21. |
The birth of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn and the first attempts at summarising operations of the university |
19 (283-301) | Józef Górniewicz | More |
22. |
The University of Białystok as the leading university and the symbol of the eastern frontier community |
15 (303-317) | Elwira Jolanta Kryńska | More |
23. |
Social, economical and cultural transformations as the factors determining the establishment and development of the University of Rzeszów at the beginning of the XXI century |
17 (319-335) | Ewa Barnaś-Baran, Elżbieta Dolata | More |
24. |
From the Higher Teachers’ School to the Jan Kochanowski University in Kielce – the path of the Kielce scientific community towards a classical university |
20 (337-356) | Małgorzata Stawiak-Ososińska, Adam Massalski | More |
25. |
The path towards establishing the University of Opole |
11 (357-367) | Eleonora Sapia-Drewniak | More |
26. |
The University of Wrocław as the inheritor of the Lviv science and culture (1945–1952) |
9 (369-377) | Barbara Jędrychowska | More |
27. |
The frontier and development and operations of the scientific community of Zielona Góra |
12 (379-390) | Dariusz Dolański | More |
28. |
Historical, social and cultural background for establishing the University of Szczecin |
17 (391-407) | Joanna Król | More |
29. |
Scientific and artistic activities of frontier universities (the analysis based on data from the RAD-on System) |
23 (411-433) | Alicja Korzeniecka-Bondar, Maria Czerepaniak-Walczak, Ewa Bochno | More |
30. |
The frontier university graduates in the labour market. |
14 (435-448) | Anna Murawska, Piotr Walkowiak | More |
31. |
Developing emotional intelligence among students participating in the Polish-German cross-border cooperation project |
9 (451-459) | Hubert Kupiec | More |
32. |
Cross-border cooperation of students in developing their social competencies |
10 (461-470) | Monika Zięciak | More |